تیپ مستقل توپخانه ۶۳ خاتم الانبیاء(ص)

یادواره شهدا ، جانبازان ، آزادگان و رزمندگان

تیپ مستقل توپخانه ۶۳ خاتم الانبیاء(ص)

یادواره شهدا ، جانبازان ، آزادگان و رزمندگان

سلام خوش آمدید
خسرو نورمحمدی:

با سلام و احترام

در سال های جنگ تحمیلی عراق با ایران، شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خاصی در کشور به وجود آمد. این شرایط در سطوح مختلف ساده و پیچیده قرار دارند که باعث ایجاد افراد و جوانانی شد که اتفاقات و حماسه های مختلفی را رقم زدند. قطعا این نوشته ها نمی تواند ابعاد عظیم این حماسه ها را نشان دهد. ولی بنده سعی کرده ام به سهم و از دیدگاه خود اتفاقاتی که باعث می شد محیط جبهه ها انسانی، اسلامی و زیبا و جذاب باشد را بیان کنم. هر چند جنگ دارای چهره های مختلفی است ولی رشادت و دلاوری های سربازان جنگ در همه کشورها مورد توجه قرار گرفته و ثبت می شود. اکنون سوال این است آیا در جبهه های ما علاوه بر رشادت ها و اتفاقات مرسوم در سایر جنگ ها، رشادت ها و اتفاقاتی می افتاده که جنبه اسلامی و انسانی آن به شدت متفاوت و برجسته باشد و جبهه های ما را متمایز کن؟

بنده سعی کرده ام برخی از این موارد را که تجربه کرده ام بنویسیم. خاطراتی که تا ابد در ذهن و روح انسان بر جای می ماند.

 

جوانی، خواب، تغذیه و اعتراض

در پاییز سال 1363 عازم جبهه قصر شیرین شدیم. جمیع گردان ما، نوجوانان و جوانان علاقمند بودند که برای دفاع از وطن در قالب .... آمده بودند.

ما سه گروهان روی 3 تپه با آرایش مثلثی در دامنه آق داغ در جنوب قصرشیرین مستقر شده بودیم. شاید محاسبات اولیه فرماندهان دقیق نبود و مشکلات متعددی همچون 2 بار نگهبانی در شب هر کدام به مدت دو ساعت، و 2 ساعت نگهبانی در روز داشتیم. که باعث زحت زیاد و کمبود خواب بچه ها می شد. ضمنا چون محل استقرار جدید بود، باید شب ها که در دید عراق ها نبود با بیل و کلنگ کانال می کندیم. همچنین در طول روز آتش توپ و خمپاره نیز داشتیم. امکان حمله عراقی ها و کمین آن ها نیز وجود داشت. بسیاری از شب ها آماده باش می دادند و همین خواب کم نیز کمتر می شد. آتش عراق باعث می شد سیم های تلفن قطع شوند و باید مستمرا به تعمیر و وصل مجدد آن ها اقدام می شد. و ...

همچنین بارندگی باعث می شد که برای چند روز جاده قطع می شد و غذای مناسب در اختیار نداشتیم. باید شب ها  و ...

در طول این سه ماه، هیچیک از فرزندان این کشور و دوستان را ندیدم که کوچکترین گله و شکایتی از این همه کار فشرده و زحمات داشته باشند. جوانانی که در خانه های خود هیچکاری نکرده بودند و به اصطلاح دست به سیاه و سفید نزده بودند و برای اهداف اسلامی حاضر به تحمل هر زحمت و فشاری بودند.

۱بازدید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید از خود شهادت کمتر نیست . رنج چندین ساله زینب کبری علیها سلام از این قبیل است."

آخرین نظرات